De definitie van dyslexie is: 'een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren van het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau'.
oefenmaterialen
Dyslexie
De hardnekkigheid van de leesproblemen is een belangrijke aanwijzing voor dyslexie. Dit is pas aan te tonen als de leesproblemen zijn gesignaleerd en aangepakt met behulp van het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Wordt hiermee geen vooruitgang geboekt, dan noemt men dit didactische resistentie. lees meer
Leesprobleem
We spreken van een leesprobleem als - na extra leeshulp door school gegeven - uw kind toch onvoldoende vooruit gaat. Of zoals ze zeggen: de achterstand wordt niet ingelopen. Uw kind gaat ten opzichte van zichzelf wel vooruit.
Bij Karlijn ligt het probleem bij spellend lezen. In de begeleiding ligt de nadruk op vloeiend lezen, herkennen van lettercombinaties in woorden zoals de sch, of str. Herkennen van bijvoorbeeld de voorvoegsels in be-gin, ge-draai, ont-dooit, of achtervoegsels zoals aard-ig, eer-lijk, waar-heid.
Wat merkt u ervan
U heeft waarschijnlijk via school te horen gekregen dat uw kind extra hulp nodig heeft. Soms wordt er een handelingsplan of groepsplan gemaakt. Dit wordt besproken met u door de leerkracht en meestal ook de intern begeleider van de school. De school kan aangeven dat uw kind nog te traag leest.
Kinderen als Karlijn blijven hangen in de spellende strategie. Dit komt het vloeiend lezen en daardoor komen tot begrijpen wat je leest niet ten goede. Vaak is het plezier in lezen dan ook ver te zoeken.
Afhankelijk van de leeftijd zet ik verschillende werkwijzen in. Voorop staat uw kind. Door te kijken en te luisteren stem ik mijn werkwijze af op uw kind en kies de juiste materialen die daarbij passen.
In dit proces wordt zo veel als mogelijk samengewerkt met u als ouder(s) en de leerkrachten.
Over mogelijke aanpak: lees meer
IEBEL, Mossenmeent 28, 1218 AT Hilversum Tel: 035 6980610 of 0618367112, e-mail:Cora@iebel.nl
webdesign: Distinctive Identity Design