Spellende lezers
Bij spellende lezers wordt onderscheid gemaakt tussen:
- leerlingen die lang blijven spellen en fouten lezen. Bij deze leerlingen ligt de nadruk op het aanleren van letters. Eventueel kunnen deze kinderen een persoonlijk lettergroeiboek ontwerpen.
- leerlingen die lang blijven spellen, maar nauwelijks fouten maken. Bij deze leerlingen ligt de nadruk op tempo lezen. Dit kan bijvoorbeeld geoefend worden met losse flitskaartjes of een computergestuurd flitsprogramma. Of door herhaald lezen. Dat wil zeggen dat een zelfde stuk tekst meerdere keren gelezen wordt.
Voor kinderen die erg gespannen zijn is de flitsmethode minder geschikt. Wellicht kunnen zij beter met wissel- of structuurrijtjes werken.
Wilt u meer weten over dit onderwerp, vraag de PDF Leesproblemen aan via contact. In de PDF staan ook links vermeld naar oefensites of informatieve sites.
terug naar de pagina
IEBEL, Mossenmeent 28, 1218 AT Hilversum Tel: 035 6980610 of 0618367112, e-mail:Cora@iebel.nl
webdesign: Distinctive Identity Design